شی ( Math ) در جاوا اسکریپت :
از شی Math در جاوا اسکریپت برای انجام امور
ریاضی استفاده می شود . این شی شامل تعداد زیادی متد و تابع برای انجام کارهای
ریاضی می باشد . همچنین اینن شی دارای تعداد ثابت عددی مثل عدد P است که
می توانید از آنها در محاسبات خود استفاده نمایید .
شکل کلی تعریف
و استفاده از یک ثابت عددی یا متد شی Math در جاوا اسکریپت به صورت زیر است :
Syntax |
Math.نام ثابت عددی
; |
ثابت های عددی شی Math :
همانطور که اشاره شد شی Math ، دارای تعدادی ثابت عددی مثل عدد P است که از آنها می توانید در انجام امور ریاضی و محاسبات خود استفاده نمایید . در لیست زیر این ثابت ها قرار داده شده اند . برای دریافت توضیحات بیشتر و مثال های عملی بر روی نام هر ثابت کلیک نمایید :
ثابت عددی |
مقدار حدودی |
کاربرد |
E |
2.718 |
این ثابت عددی مقدار عدد حقیقی e را بر می گرداند . |
LN2 |
0.693 |
این ثابت عددی ، مقدار لگاریتم طبیعی 2 را بر می گرداند . |
LN10 |
2.302 |
این ثابت عددی ، مقدار لگاریتم طبیعی 10 را بر می گرداند . |
LOG2E |
1.442 |
این ثابت عددی ، مقدار لگاریتم عدد e را بر مبنای 2 بر می گرداند . |
LOG10E |
0.434 |
این ثابت عددی ، مقدار لگاریتم عدد e را بر مبنای 10 بر می گرداند . |
PI |
3.14 |
این ثابت عددی ، مقدار عدد P را بر می گرداند . |
متدها و تابع های عددی شی Math :
پس از آشنایی با ثابت های عددی شی Math ، در این قسمت به معرفی و توضیح تابع ها و متدهای ریاضی این شی می پردازیم که می توانید از آنها در انجام امور ریاضی و محاسبات خود استفاده نمایید . در لیست زیر این تابع ها قرار داده شده اند . برای دریافت توضیحات بیشتر و مثال های عملی بر روی نام هر تابع کلیک نمایید :
نام تابع |
کاربرد |
abs ( x ) |
این تابع قدر مطلق عددی x را بر می گرداند . |
acos ( x ) |
این تابع آرک کوسینوس عدد x را بر می گرداند . |
asin ( x ) |
این تابع آرک سینوس عدد x را بر می گرداند . |
atan ( x ) |
این تابع آرک تانژانت عدد x را بر می گرداند . |
ceil ( x ) |
این تابع عدد x رو به بالا گرد کرده و نزدیک ترین عدد صحیح بدان را بر می گرداند . |
cos(x) |
این تابع کوسینوس x را بر می گرداند . |
exp(x) |
این تابع مقدار عدد e به توان x را بر می گرداند . |
floor(x) |
این تابع عدد x را رو به پایین گرد کرده و نزدیک ترین عدد صحیح بدان را بر می گرداند . |
log(x) |
این تابع لگاریتم x را بر مبنای عدد e بر می گرداند . |
max(a,b, .. ,x,y,z) |
این تابع بزرگترین عددی را که به عنوان پارامتر به آن ارسال شده است را بر می گرداند . |
min(a,b, .. ,x,y,z) |
این تابع کوچکترین عددی را که به عنوان پارامتر به آن ارسال شده است را بر می گرداند . |
pow(a,b) |
این تابع عدد a را به توان b رسانده و نتیجه را بر می گرداند . |
random() |
این تابع یک عدد تصادفی بین 0 و 1 را انتخاب کرده و به عنوان خروجی بر می گرداند . |
round(x) |
این تابع عدد x را گرد کرده و به نزدیکترین عدد صحیح بدان تبدیل می کند . |
sin(x) |
این تابع مقدار سینوس x را بر می گرداند . |
tan(x) |
این تابع مقدار تانژانت x را بر می گرداند . |
ثابت های عددی شی : Math
همانظور که در بخش قبل گفتیم ، شی Math که برای
انجام امور ریاضی در جاوا اسکریپت استفاده می شود ، دارای چندین ثابت عددی است که
از آنها می توانید در محاسبات ریاضی و فرمول نویسی خود استفاده نمایید .
در این صفحه به
توضیح کاملتر این ثابت های عددی به همراه مثال های عملی پرداخته ایم :
ثابت عددی E :
این ثابت عددی مقدار عدد طبیعی e را بر می
گرداند . e یک عدد
حقیقی یکتاست، به طوری که مقدار مشتق تابع f ( x ) = e x
در نقطهٔ x = 0 برابر
1 می شود.
مقدار تقریبی
این عدد برابر با 2.718 است . در مثال زیر شکل استفاده از این ثابت عددی را نمایش
داده ایم :
Example |
|
<script
type = " text/javascript " > |
کد |
ثابت عددی LN2 :
این ثابت عددی مقدار لگاریتم طبیعی
عدد 2 را بر می گرداند . مقدار حدودی این ثابت عددی برابر 0.693 است .
در مثال زیر
شکل استفاده از این ثابت عددی را نمایش داده ایم :
Example |
|
<script
type = " text/javascript " > |
کد |
ثابت عددی LN10 :
این ثابت عددی مقدار لگاریتم طبیعی
عدد 10 را بر می گرداند . مقدار حدودی این ثابت عددی برابر 2.302 است .
در مثال زیر
شکل استفاده از این ثابت عددی را نمایش داده ایم :
Example |
|
<script
type = " text/javascript " > |
کد |
ثابت عددی: LOG2E
این ثابت عددی مقدار لگاریتم طبیعی
عدد e را بر
مبنای 2 بر می گرداند . مقدار حدودی این ثابت عددی برابر 1.442 است .
در مثال زیر
شکل استفاده از این ثابت عددی را نمایش داده ایم :
Example |
|
<script
type = " text/javascript " > |
کد |
ثابت عددی LOG10E :
این ثابت عددی مقدار لگاریتم طبیعی
عدد e را بر
مبنای 10 بر می گرداند . مقدار حدودی این ثابت عددی برابر 0.434 است .
در مثال زیر
شکل استفاده از این ثابت عددی را نمایش داده ایم : یم :
Example |
|
<script
type = " text/javascript " > |
کد |
ثابت عددی PI :
این ثابت عددی همان P معروف
دایره بوده و مقدار 3.14 را بر می گرداند .
در مثال زیر
شکل استفاده از این ثابت عددی را نمایش داده ایم :
Example |
|
<script
type = " text/javascript " > |
کد |
شی ( Number ) در جاوا اسکریپت :
در هنگام کار با اسکریپت های جاوا
اسکریپت ، به کار با اعداد نیاز داریم . جاوا اسکریپت بر خلاف سایر زبان های
برنامه نویسی معمول ، یک زبان با انواع داده ای خاص نیست . یعنی چه ؟
برای مثال در
زبان C ، انواع داده ای مثل integer , short , long و یا float را برای اعداد داریم . اما در جاوا
اسکریپت این گونه نیست و همه اعداد در یک فرمت 64 بیتی 8 بایت و بر مبنای 10
ذخیره می شوند .
بنابراین در
جاوا اسکریپت ، فقط یک نوع داده عددی داریم و برای تعریف آنها نیاز نیست نوع خاص
ذکر شود . اعدد می توانند به صورت صحیح و یا اعشاری و ... نوشته و استفاده شوند .
شکل کلی تعریف یک عدد در javascript به صورت زیر است :
Syntax |
var مقدار = نام متغیر
; |
تعریف اعداد بسیار بزرگ و یا بسیار کوچک :
برای تعریف اعداد بسیار بزرگ و یا بسیار کوچک ، می توانید از نشان علمی e استفاده نمایید . کاربرد آن را در مثال های زیر نمایش داده ایم :
Syntax |
var MyNum =
123e5 ; معادل :
12300000 |
شی ( Boolean ) در جاوا اسکریپت :
شی Boolean در جاوا اسکریپت ، همانند سایر زبان
های برنامه نویسی دیگر می تواند دارای یکی از مقدار صحیح true و یا غلط false باشد .
از این شی برای
تشخیص صحیح یا غلط بودن یک مقدار استفاده می شود .
شکل کلی تعریف
و استفاده از یک شی Boolean در جاوا اسکریپت به صورت زیر است :
Syntax |
var نام متغیر =
new Boolean( ) ; |
مقدار دهی اولیه یک شی Boolean :
پس از اینکه یک شی از نوع Boolean را تعریف کردید ، چنانچه مقداری را به آن نبست ندهید ، به صورت پیش فرض دارای مقدار صحیح یا true خواهد بود . اما با نسبت دادن یکی از مقادیر زیر ، می توانید آن را منفی یا false نمایید :
نکته : توجه نمایید به کار بردن مقدار "false" اشتباه بوده و باعث مثبت شدن مقدار متغیر می شود . باید بدون " " استفاده شود .
متد شی Boolean :
در لیست زیر متدهای شی Boolean قرار دارد . برای دریافت اطلاعات بیشتر و مثال های عملی بر روی نام آنها کلیک کنید :
نام متد |
کاربرد |
toString ( ) |
این متد مقدار شی Boolean را به متن string تبدیل کرده و آن را به خروجی بر می گرداند . |
valueOf ( ) |
این متد مقدار اولیه شی Boolean را بر می گرداند . |
شی Boolean - متد toString( )
این متد مقدار یک شی یا متغیر Boolean را به
متن ( String ) تبدیل
کرده و در خروجی بر می گرداند .
بر حسب مقدار
متغیر Boolean خروجی
این متد نیز متفاوت خواهد بود . اگر مقدار متغیر مثبت ( true ) باشد ، خروجی آن true و چنانچه
مفدار آن منفی ( false ) باشد ،
خروجیش false خواهد بود .
شکل کلی
استفاده از این متد به صورت زیر است :
Syntax |
نام
متغیر.toString( ) ; |
مثال : در مثال زیر دو متغیر از نوع Boolean را تعریف کرده و به هر کدام مقداری متفاوت داده ایم . سپس به وسیله متد toString() ، مقدار آنها را در خروجی چاپ کرده ایم :
Example |
|
<script
type = " text/javascript " > |
کد |