آموزش طراحی سایت

این وبلاگ ، شامل آموزش کامل جاوا اسکریپت می باشد که توسط گروه غرب نت تهیه شده است.

آموزش طراحی سایت

این وبلاگ ، شامل آموزش کامل جاوا اسکریپت می باشد که توسط گروه غرب نت تهیه شده است.

شی Math در جاوا اسکریپت


شی ( Math ) در جاوا اسکریپت :

از شی Math در جاوا اسکریپت برای انجام امور ریاضی استفاده می شود . این شی شامل تعداد زیادی متد و تابع برای انجام کارهای ریاضی می باشد . همچنین اینن شی دارای تعداد ثابت عددی مثل عدد P است که می توانید از آنها در محاسبات خود استفاده نمایید .
شکل کلی تعریف و استفاده از یک ثابت عددی یا متد شی Math در جاوا اسکریپت به صورت زیر است :

Syntax

Math.نام ثابت عددی ;
یا
Math.نام متد ( ) ;
مثال :   var MyNum = Math.PI ; // عدد پی ( 3.14 ) را به متغیر نسبت می دهد .
مثال :   var MyNum = Math.sqrt(9) ; // جزر عدد داخل پرانتز را حساب کرده و به متغیر نسبت می دهد

 

ثابت های عددی شی Math  :

همانطور که اشاره شد شی Math ، دارای تعدادی ثابت عددی مثل عدد P است که از آنها می توانید در انجام امور ریاضی و محاسبات خود استفاده نمایید . در لیست زیر این ثابت ها قرار داده شده اند . برای دریافت توضیحات بیشتر و مثال های عملی بر روی نام هر ثابت کلیک نمایید :

ثابت عددی

مقدار حدودی

کاربرد

E

2.718

این ثابت عددی مقدار عدد حقیقی e را بر می گرداند .

LN2

0.693

این ثابت عددی ، مقدار لگاریتم طبیعی 2 را بر می گرداند .

LN10

2.302

این ثابت عددی ، مقدار لگاریتم طبیعی 10 را بر می گرداند .

LOG2E

1.442

این ثابت عددی ، مقدار لگاریتم عدد e را بر مبنای 2 بر می گرداند .

LOG10E

0.434

این ثابت عددی ، مقدار لگاریتم عدد e را بر مبنای 10 بر می گرداند .

PI

3.14

این ثابت عددی ، مقدار عدد P را بر می گرداند .

 

متدها و تابع های عددی شی Math :

 پس از آشنایی با ثابت های عددی شی Math ، در این قسمت به معرفی و توضیح تابع ها و متدهای ریاضی این شی می پردازیم که می توانید از آنها در انجام امور ریاضی و محاسبات خود استفاده نمایید . در لیست زیر این تابع ها قرار داده شده اند . برای دریافت توضیحات بیشتر و مثال های عملی بر روی نام هر تابع کلیک نمایید :

نام تابع

کاربرد

abs ( x )

این تابع قدر مطلق عددی x را بر می گرداند .

acos ( x )

این تابع آرک کوسینوس عدد x را بر می گرداند .

asin ( x )

این تابع آرک سینوس عدد x را بر می گرداند .

atan ( x )

این تابع آرک تانژانت عدد x را بر می گرداند .

ceil ( x )

این تابع عدد x رو به بالا گرد کرده و نزدیک ترین عدد صحیح بدان را بر می گرداند .

cos(x)

این تابع کوسینوس x را بر می گرداند .

exp(x)

این تابع مقدار عدد e به توان x را بر می گرداند .

floor(x)

این تابع عدد x را رو به پایین گرد کرده و نزدیک ترین عدد صحیح بدان را بر می گرداند .

log(x)

این تابع لگاریتم x را بر مبنای عدد e بر می گرداند .

max(a,b, .. ,x,y,z)

این تابع بزرگترین عددی را که به عنوان پارامتر به آن ارسال شده است را بر می گرداند .

min(a,b, .. ,x,y,z)

این تابع کوچکترین عددی را که به عنوان پارامتر به آن ارسال شده است را بر می گرداند .

pow(a,b)

این تابع عدد a را به توان b رسانده و نتیجه را بر می گرداند .

random()

این تابع یک عدد تصادفی بین 0 و 1 را انتخاب کرده و به عنوان خروجی بر می گرداند .

round(x)

این تابع عدد x را گرد کرده و به نزدیکترین عدد صحیح بدان تبدیل می کند .

sin(x)

این تابع مقدار سینوس x را بر می گرداند .

tan(x)

این تابع مقدار تانژانت x را بر می گرداند .

 

ثابت های عددی شی  : Math

همانظور که در بخش قبل گفتیم ، شی Math که برای انجام امور ریاضی در جاوا اسکریپت استفاده می شود ، دارای چندین ثابت عددی است که از آنها می توانید در محاسبات ریاضی و فرمول نویسی خود استفاده نمایید .
در این صفحه به توضیح کاملتر این ثابت های عددی به همراه مثال های عملی پرداخته ایم :

ثابت عددی E :

این ثابت عددی مقدار عدد طبیعی e را بر می گرداند . e یک عدد حقیقی یکتاست، به طوری که مقدار مشتق تابع f ( x ) = e x در نقطهٔ x = 0 برابر  1 می شود.
مقدار تقریبی این عدد برابر با 2.718 است . در مثال زیر شکل استفاده از این ثابت عددی را نمایش داده ایم :

Example

<script type = " text/javascript " >
  document.write ( Math.E ) ;
</script>

کد

 

ثابت عددی LN2 :

این ثابت عددی مقدار لگاریتم طبیعی عدد 2 را بر می گرداند . مقدار حدودی این ثابت عددی برابر 0.693 است .
در مثال زیر شکل استفاده از این ثابت عددی را نمایش داده ایم :

Example

<script type = " text/javascript " >
  document.write ( Math.LN2 ) ;
</script>

کد

 

ثابت عددی LN10 :

این ثابت عددی مقدار لگاریتم طبیعی عدد 10 را بر می گرداند . مقدار حدودی این ثابت عددی برابر 2.302 است .
در مثال زیر شکل استفاده از این ثابت عددی را نمایش داده ایم :

Example

<script type = " text/javascript " >
  document.write ( Math.LN10 ) ;
</script>

کد

ثابت عددی: LOG2E

این ثابت عددی مقدار لگاریتم طبیعی عدد e را بر مبنای 2 بر می گرداند . مقدار حدودی این ثابت عددی برابر 1.442 است .
در مثال زیر شکل استفاده از این ثابت عددی را نمایش داده ایم :

Example

<script type = " text/javascript " >
  document.write ( Math.LOG2E ) ;
</script>

کد

 

ثابت عددی LOG10E :

این ثابت عددی مقدار لگاریتم طبیعی عدد e را بر مبنای 10 بر می گرداند . مقدار حدودی این ثابت عددی برابر 0.434 است .
در مثال زیر شکل استفاده از این ثابت عددی را نمایش داده ایم : یم :

Example

<script type = " text/javascript " >
  document.write ( Math.LOG10E ) ;
</script>

کد

 

ثابت عددی PI :

این ثابت عددی همان P معروف دایره بوده و مقدار 3.14 را بر می گرداند .
در مثال زیر شکل استفاده از این ثابت عددی را نمایش داده ایم :

Example

<script type = " text/javascript " >
  document.write ( Math.PI ) ;
</script>

کد

 

شی ( Number ) در جاوا اسکریپت :

در هنگام کار با اسکریپت های جاوا اسکریپت ، به کار با اعداد نیاز داریم . جاوا اسکریپت بر خلاف سایر زبان های برنامه نویسی معمول ، یک زبان با انواع داده ای خاص نیست . یعنی چه ؟
برای مثال در زبان C ، انواع داده ای مثل integer , short , long و یا float را برای اعداد داریم . اما در جاوا اسکریپت این گونه نیست و همه اعداد در یک فرمت 64 بیتی  8 بایت  و بر مبنای 10 ذخیره می شوند .
بنابراین در جاوا اسکریپت ، فقط یک نوع داده عددی داریم و برای تعریف آنها نیاز نیست نوع خاص ذکر شود . اعدد می توانند به صورت صحیح و یا اعشاری و ... نوشته و استفاده شوند . شکل کلی تعریف یک عدد در javascript به صورت زیر است :

Syntax

var  مقدار = نام متغیر  ;
مثال ها :
var MyNum = 14 ;
var MyDem = 36.785 ;

 

تعریف اعداد بسیار بزرگ و یا بسیار کوچک :

برای تعریف اعداد بسیار بزرگ و یا بسیار کوچک ، می توانید از نشان علمی e استفاده نمایید . کاربرد آن را در مثال های زیر نمایش داده ایم :

Syntax

var MyNum = 123e5 ;       معادل :    12300000
var MyDem = 123e-5 ;       معادل :      0.00123

شی ( Boolean ) در جاوا اسکریپت :

شی Boolean در جاوا اسکریپت ، همانند سایر زبان های برنامه نویسی دیگر می تواند دارای یکی از مقدار صحیح true و یا غلط false باشد .
از این شی برای تشخیص صحیح یا غلط بودن یک مقدار استفاده می شود .
شکل کلی تعریف و استفاده از یک شی Boolean در جاوا اسکریپت به صورت زیر است :

Syntax

var نام متغیر = new Boolean( ) ;
مثال :   var MyBool = new Boolean( ) ;

 

مقدار دهی اولیه یک شی Boolean  :

پس از اینکه یک شی از نوع Boolean را تعریف کردید ، چنانچه مقداری را به آن نبست ندهید ، به صورت پیش فرض دارای مقدار صحیح یا true خواهد بود . اما با نسبت دادن یکی از مقادیر زیر ، می توانید آن را منفی یا false نمایید :

  • 0
  • -0
  • null
  • ""
  • false
  • undefined
  • NaN

نکته : توجه نمایید به کار بردن مقدار "false" اشتباه بوده و باعث مثبت شدن مقدار متغیر می شود . باید بدون " " استفاده شود .

متد شی Boolean  :

در لیست زیر متدهای شی Boolean قرار دارد . برای دریافت اطلاعات بیشتر و مثال های عملی بر روی نام آنها کلیک کنید :

نام متد

کاربرد

toString ( )

این متد مقدار شی Boolean را به متن string تبدیل کرده و آن را به خروجی بر می گرداند .

valueOf ( )

این متد مقدار اولیه شی Boolean را بر می گرداند .

 

 

شی Boolean - متد toString( )  

این متد مقدار یک شی یا متغیر Boolean را به متن ( String ) تبدیل کرده و در خروجی بر می گرداند .
بر حسب مقدار متغیر Boolean خروجی این متد نیز متفاوت خواهد بود . اگر مقدار متغیر مثبت ( true ) باشد ، خروجی آن true و چنانچه مفدار آن منفی ( false ) باشد ، خروجیش false خواهد بود .
شکل کلی استفاده از این متد به صورت زیر است :

Syntax

نام متغیر.toString( ) ;
مثال :   MyBool.toString( ) ;

 

مثال : در مثال زیر دو متغیر از نوع Boolean را تعریف کرده و به هر کدام مقداری متفاوت داده ایم . سپس به وسیله متد toString() ، مقدار آنها را در خروجی چاپ کرده ایم :

Example

<script type = " text/javascript " >
var MyNum1 = new Boolean(1);
var MyNum2 = new Boolean(0);
document.write("
مقدار متغیر 1 = " + MyNum1.toString() + "<br />");
document.write("
مقدار متغیر 2 = " + MyNum2.toString());
</script>

کد

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.